Nu med jordskælv

Videre af de smalle, hullede veje, hvor det er
tilladt, men komplet uforsvarligt (!) at køre med 100 km/t, går det, og som vi
passerer en række småbyer, tager uvejret til.
Turen fortsætter til Fethard, der er kendt for sin
bymur. Ved floden jages vi på flugt en af en flok arrige gæs, inden regnen
vælter ned fra oven og vi må søge tilflugt i bilen. Her beslutter vi at kører
mod Cahir, hvor endnu en imponerende borgruin venter os.

Som jeg sidder dér med glædestårer i øjenkrogen,
vælter minderne frem; det bliver dybt mærkeligt for første gang at fejre jul
uden and, pakkeleg og juletræsdans i familiens skød. På den anden side er jeg
glad for min beslutning om at blive i Irland julen over, hvor der venter mig en
lang række nye eventyr.

Klokken 21 tager jeg til midnatsgudstjeneste (…) i
St. Peter’s and Paul’s kirken i centrum af byen – en af mange kirker jeg endnu
ikke har besøgt, selvom jeg efterhånden har mistet overblikket.
Byen ligger fuldstændig øde hen; samtlige butikker,
cafeer, restauranter, sågar pubber, holder julelukket. Aldrig har jeg oplevet
Cork så mennesketom.
I kirken mødes jeg af betagende spidsbuer holdt oppe
af marmorsøjler, mens de mange rosetvinduer kun overgås af det overdådigt
udsmykkede loft i koret i alverdens blå farver og guldbelagte udskæringer.
Den gamle kirketjener formår kun lige med en
meterlang lysstang (?) på rystende hænder at tænde de seks prægtige stearinlys
placeret godt fire meter over alteret. Som orglet slår an, slukkes lyset i skibet
således, at kun stearinlysene samt spotlysene, placeret rundt på væggene mellem
bibelfigurerne, skinner ned på alteret, eller nærmere betegnet, scenen. En
klokke lyder og den 200 mand store forsamling rejser sig for rækken af præster
og hjælpere, der langsomt og med foldede hænder bevæger sig frem ad
midtergangen, mens en tyk, parfumeret duft af røgelse breder sig i den
højloftede kirke.
De tre præster i gyldne rober og kantede sorte hatte med
kvast ledsages af seks drenge i de mærkeligste munderinger; de ældste iført en
slags sort præstekjole med hvidblond bluse uden over, der mest af alt minder om
en natkjole. De to yngste drenge (jeg skyder den yngste til at være omkring fem
år) bærer ligeså en slags hvid kjole, dog uden blonder, og med røde klæder under.
Den yngste bærer desuden Jesusbarnet af porcelæn, der forsigtigt lægges på
plads i det udstillede krybbespil.
Hvis dette syn ikke var besynderligt nok, må jeg
tilbageholde en latter, som alle præsterne og deres håndlangere knæler og
bukker for alteret, hver gang dette passeres – hvilket sker utallige gange!
Den ældste af de tre præster begynder, med ryggen til
forsamlingen, en lavmælt messen på latin (gætter jeg), mens røgelsesbæreren er
optaget af at fylde kirken med endnu mere røgelsesstak, der efterhånden
indhyller scenen (alteret) i tåge. De andre hjælpere har travlt med at folde
hænder og se alvorlige ud, mens de to andre præster bærer rundt på kæmpemæssige
guldbelagte bibler, som holdes over deres bukkede hoveder. En halv time går med
denne komiske og totalt ligegyldige seance, med præster, kirketjenere og
hjælpere, der bukker, knæler og messer mere til hinanden end for forsamlingen,
der tyst følger med på sidelinjen.
De mange buk og svirp med røgelseskaret får langt om
længe en ende som den tudsegamle præst bestiger prædikestolen. Her overraskes
jeg over, hvordan den fromme, forcerede og formelle stil brydes, da lydanlægget
driller og præsten spontant udbryder ”Houston, we have a problem.”
Den ultrakorte prædiken på små 10 minutter erstattes
af nadvergang, som er hurtig og effektiv, idet den oldgamle præst dypper oblater
på stribe i vinbægeret og placerer det lille stykke brød i munden på de
knælende.
Mere latinsk messe, bukken og knælen følger, og fra
min plads på femte række oplever jeg et deja vu.
Efter 1½ time, der nærmere føles som 1½ uge, slipper
jeg ud i friheden og ud i den isende kolde decemberluft. Katolsk messe er vidst
ikke lige mig.
Klokken 14 trasker jeg derfor gennem den øde by og hos
familien bydes jeg velkommen af bedstemoren, som både er nedladende og
bedrevidende, og før jeg ved af det, har jeg lovet at tage med hende i kirken
på søndag. Av for en kattepine! Hvordan slipper jeg lige ud af dén??
Den otte mand store familie, som både har
amerikanske, canadiske og britiske rødder, bor i et meget typisk smalt, fleretagesrækkehus,
hvor rodet flyder. Livet levet tydeligvis uden for hjemmet!
Under middagen falder jeg i snak med irske Andy samt
Nicolas far, Frank, som angriber mig med spørgsmål og tvinger mig til at
forsvare min studieretning og interesse for politik. Jeg tages fuldstændig på
sengen og overraskes mildes talt over dette uventede og noget aggressive angreb.
Andy, som egentlig startede diskussionen, kommer mig dog til undsætning og jeg
ender med at bruge det meste af aftenen i samtale med ham. Det viser sig, at
han bor i samme kompleks som mig, og, at jeg kender hans to søstre. Desuden har
vi nærmest alle emner vi vender til fælles. Sjældent har jeg mødt et menneske,
jeg har SÅ meget til fælles med og som jeg rent faktisk kan føre en samtale med
uden det bliver kedeligt. Det tilsyneladende eneste vi ikke har til fælles er
vores favoritsuperhelt. Spiderman er klart
sejere end Batman! Det ved alle da!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar