fredag den 20. september 2013




Tilbage på skolebænken

Mandag morgen stater mildest talt dårligt, da Irmelas far dør efter længere tids sygdom. Hun afkorter derfor sit ophold i Irland og tager hjem til sin familie. Selvom vi kun har kendt hinanden i to uger, er hun og jeg blevet meget tætte og jeg mærker en klump i halsen
da vi tager afsked med hinanden. Jeg er meget ked af, at måtte sige farvel til hende!

Senere samme mandag finder de første lektioner sted og 2,5 måneds sommerferie får en ende. Lektionen varer 20 minutter og professoren i sit jakkesæt virker noget striks, men ikke desto mindre kompetent til at undervise i faget ”social og political geography.”
Efter at have rendt forvirret rundt på campus i hvad der føles som timer, lykkes det mig at finde det rigtige auditorium til dagens anden lektion. Religionstimen er dog noget så kedsommelig og jeg ender med at droppe faget.
Tirsdag inviterer UCC til Club Day med mulighed for at melde sig til forskellige sportsforeninger kvit og frit. Alt fra bueskydning, surfing og dart tilbydes, og jeg overvejer at melde mig til en syret sportsgren bare for at prøve noget nyt!
Timen i ”introduction to Irish history” finder sted mellem kl. 18-20 i campusbygningen længst fra mit hjem, og jeg skal som morgenmennenske lige vende mig til de sene lektioner. Professoren med sin indlevelse og iver gør det, det hele værd da han formår at formidle ellers kedelige historiske facts på en interessant og inspirerende måde! Den eneste ulempe ved timen er, at den overlapper med klubben Irish Dancing.

Onsdag er pakket med lektioner! Jeg kan kun lige nå fra den ene ende af campus til den anden på de 10 minutter der er mellem hver lektion. Dagens timer i ”Northern Ireland,” og ”politics of church and state” er dybt uinteressante, og sammen med canadiske Domineque og danske Jens dropper jeg det sidste fag. Til gengæld får jeg til Society Day meldt mig til to forskellige foreninger, nemlig UCC Europa Society, hvor EU’s politiske dagsorden debatteres, og UCC Philosophical Society, hvor formålet er at (videre)udviklet sine retoriske evner gennem offentlige taler og debatmøder.

På hjemmefronten ser situationen efter et par tilvendelsesdage bedre ud. En ædru Joanna er noget bedre selskab end den person jeg mødte i weekenden, og den ellers lidt stille Peter begynder at åbne op og er faktisk temmelig morsom når man lærer ham at kende. Til gengæld er de begge, nok især hende, nogle værre rodehoveder, og selvom vi til orienteringsdagene er blevet advaret om irernes dårlige hygiejne, kommer det alligevel bag på mig, at man i et bofællesskab synes, at man kan tillade sig at svine SÅ meget! Jeg er allerede ved at være træt af at bære skraldet ud og tage opvasken, men eftersom vi kun er i opstartsfasen af vores forhold og kommer bedre overens end tidligere, tier jeg.  
 
Ben, Nina, Eke, Karina og Marion
Torsdag er der igen problemer med skemaet da mit fag ”Ireland and international relations” fra administrationens side droppes. Noget så frustreret trasker jeg hjemad og fyrer op under computeren, hvor jeg bruger de næste mange timer på at undersøge fag, ETCS point og tider. SUK!
Aftenen forløber på pubben Wollshed, hvor der afholdes pub quiz. Mit hold ender på en flot sidsteplads, men med en Westlife CD som præmie, har vi nærmest vundet!



Fredag er lektionsfri, hvilket giver mig tid til at planlægge aftenens kulturnat. Programmet er ikke nær så spækket med kulturelle indslag som den danske kulturnat, men jeg benytter mig da af nogle få tilbud så som teater og short story højtlæsning. I selskab med tyske Karina, franske Marion, belgiske Bauke, amerikanske Ben og hollandske Eke besøges St. Anne’s Chruch med mulighed for at beskue Cork fra oven samt ringe med kirkeklokkerne på gammeldags vis!
De kulturelle festligheder sluttes af med a pint of Guinness på den lokale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar